Ovo je još jedan od dokaza zašto je blog savršen i tako moćan komunikator. Nedavno mi se preko bloga javio Vedad i zamolio za savjet, ja sam poruku pročitala, ali nisam odmah odgovorila. U međuvremenu sam valjda poruku obrisala, jednostavno ne znam šta se s njom dogodilo. Zato ću odgovor ponuditi u postu, a osoba kojoj je savjet bio potreban će (nadam se) ovo pročitati.
Pitanje je glasilo ovako: Postoji li u BiH neka agencija koja za sportske klubove pronalazi sponzore? Ako ne postoji svaki savjet ili preporuka o ovoj temi je dobrodošla…
Budući da sam radila u odjelu za PR i marketing velike kompanije koja je sponzorirala mnogo malih i velikih projekata savjet mogu dati iz prve ruke.
Šta je sponzorstvo?
Prema riječima autora knjige Kako do sponzora?
Sponzorstvo ne govori o vašim potrebama, već o postizanju sponzorovih ciljeva. Stoga, njihova uloga nije da budu „veliki spasitelji“ klubova koji se nalaze u financijskoj krizi. Naprotiv!
„Sponzorstvo je (…) komercijalni odnos kojim sponzor, za obostranu korist sponzora i sponzoriranog, ugovorno pruža financijsku ili drugu podršku kako bi se uspostavila veza između sponzorovog imidža, marke ili proizvoda sa nositeljem sponzorskih prava u zamjenu za pravo na promicanje unaprijed određenih koristi.
Mislite o ovom prije nego počnete pisati zamolbu za sponzoriranje, PR materijal i sve ono čime predstavljate svoj klub.
Druga velika stvar koju morate znati: vi niste samo sportaš nego menadžer, marketingaš, PR svog kluba. Morate naći najbolji način da se predstavite, istaknete iz mase, svidite potencijalnom sponzoru.
Ako tražite sponzora razmislite o ovim pitanjima:
- Kome šaljete ponudu za sponzorstvo?
- Imate li zajedničkih vrijednosti?
- Imate li istu ciljnu publiku?
- Šta vi možete ponuditi sponzoru?
Odgovori na ova pitanja pomoći će vam da nastupite profesionalnije. Kako? Pokazat ćete već od samog početka da razumijete kakve potrebe ima sponzor i način na koji vi možete doprinijeti. Što više informacija imate veće su šanse da ponudite upravo ono što drugi nisu ponudili.
Većina zamolbi se svede na ono: mi smo sportski klub i potreban nam je novac… Jasno da je svima potreban novac inače ne bi tražili sponzora, ali ovdje morate dati nešto za uzvrat. Svakodnevno sam čitala i analizirala zaista veliki broj zamolbi za sponzorstvo.
Prilikom selekcije projekata za sponzorstvo koristilo se nekoliko filtera:
- Koliko je projekt ozbiljan i vrijedi li uopće ostvariti suradnju s takvim ljudima?
- Jesu li klubovi dio lokalnih zajednica u kojima ova kompanija posluje?
- Je li sport/događaj/projekt zanimljiv velikom broju ljudi?
- Je li ponuda napisana profesionalno?!
Onaj ranije spomenuti dio o sličnim vrijednostima, istim ciljnim publikama, zajedničkim ciljevima zaista ima utjecaja prilikom selekcije. No ono što ponekad bude presudno nema veze sa sportom, postignutim rezultatima i ostalim relevantnim činjenicama. Da biste našli sponzora morate biti dobar PR i komunikator, pa ako hoćete i prodavač.
Kako vam PR može pomoći da nađete sponzora?
Dobar PR utječe na način na koji predstavljate svoj klub, kako ćete izraditi press kit, iskomunicirati sve informacije s mjerom… Nemojte prilikom pisanja i slanja ponude zanemariti osnove kvalitetne komunikacije.
Savjeti:
- Nemojte u press kit pisati sve o svom klubu, pišite samo najvažnije. Predugi materijali znaju biti dosadni!
- Ne pišite povijest kluba u emailu, za to imate attach (privitak).
- Potpišite se imenom i prezimenom i istaknite kontakt
- NEMOJTE, ali baš NIKADA NEMOJTE slati zamolbu, a da niste koristili BCC! Zaista je glupo vidjeti kako predstavljate sebe kao nekog ozbiljnog i profesionalnog, a onda još 20 adresa na koje je ta ista zamolba poslana.
Za agenciju koja se bavi traženjem sponzora drugima nisam čula, vjerojatno to nije isplativo s obzirom na to da ulaganja u sport u našoj zemlji nisu velika i još k tome ako sponzorstvo dobijete, dobar dio kolača morate izdvojiti za proviziju agenciji.
Zdravo Irena,
Zanima me kako bih mogao pronaći sponzora za svoj klub fudbalski, klub nije u najboljoj finansijskoj situaciji, a djeca i članovi kluba su medju prvima uvijek bili na rangovima i djeca su uvijek trenirala i požrtvovana bila. Glavni problem i ono što je sporno je ta situacija s novcem koju bi nam sponzor pripomogao. Kako da ja/klub pristupimo nekom sponzoru? Lijep pozdrav i hvala na savjetima unaprijed.
Zdravo Irena!
Htio bih da te pitam gdje da trazim svog sponzora ?! Mlad sam, imam 13 godina ali već ozbiljno razmišljam o svom životu i stvarima koje bih volio raditi.Smatram da imam tijelo modela odlicno za sponzoriranje odjece, uglavnom.Možeš li mi ikako pomoći oko toga ? Iskreno ne ocekujem ni da ces odgovoriti jer je clanak jako star i tek ga sad citam…Ne nadam se previse, ali ako ima iko ko mi moze pomoci neka se javi…Ne znam gdje da trazim to je sve.Veliki pozdrav !
Zdravo Anese,
članak jeste star, ali je još uvijek jedan od najčitanijih na blogu. To je prednost bloga, ako je kvalitetan sadržaj, rok trajanja ne postoji.
Dobro je da razmišljaš o svom životu i što bi htio raditi u budućnosti. No prije nego što potražiš sponzora, potrudi se da stvoriš nešto kvalitetno što će tebi biti od koristi, a onda i potencijalnim sponzorima. Vrijeme je na tvojoj strani.
A na koji način doći do sponzora ili eventualno donatora ako želite pokrenuti neki projekt kao fizička, a ne pravna osoba? Postoji li mogućnost za takvo nešto. Inače, ja sam iz Hrvatske.
Teže je doći do sponzora ako ste fizička osoba, ali nije nemoguće. U takvim slučajevima vrlo je korisno imati poznanstvo sa ljudima od koji tražite sponzorstvo. U suprotnom trebali biste imati dobar press kit odnosno materijal kojim predstavljate i sebe i projekt i planove. Nešto vrlo uvjerljivo, efektno i naravno da sponzori u tome vide svoju korist.
Ono što je važno je da ne odustajete kad ne dobijete odgovor na prvi email. Pišit ponovno, nastojte dogovoriti sastanak i projekt prezentirati uživo.
Ono što u Bosni često urodi plodom su “slučajni” susreti i dogvori u kafani. Kod nas se mnogo poslova u kafani dogovori.
Trebat će vam dosta pripreme, dobre pezentacije i sreće, ali kao što rekoh, nije nemoguće.
Bok Irena!
Tražeći materijale za jedan kolokvij, doveo me internet do tebe! 😀
Treba mi pomoć, tj. odgovori na dva pitanja koja ne mogu naći niiiigdje 🙁
1. Na koji način možemo diferencirati porencijalne sponzore (u kongresnom turizmu)?
2. Koje su potencijalne koristi za sponzore skupova (kongresa)?
Unaprijed se zahvaljujem!
Blog ti je odličan! I nadam se da ćeš uspjeti ostvariti svoje planove!
Puno pozdrava od Vitežanke iz Zagreba! 😀
Odlični saveti, hvala!
Hvala na čitanju!