Danas je Univerzitet u Sarajevu promovirao 6000 akademski obrazovanih građana, među njima nekoliko desetaka obrazovanih za odnose s janošću. To znači da na bh. tržištu rada od danas imamo još nekoliko tisuća visokoobrazovanih ljudi koji nisu spremni za naše tržište rada, a kamo li za europsko.
Kada upisujemo fakultete svi smo puni elana i očekivanja jer se nadamo da će nam diploma jednostavno otvoriti vrata uspjeha. Ubrzo shvatimo da jednostavnost i uspjeh ne idu zajedno. U kapitalizmu prilike ne kucaju na vrata, prilike sami sebi stvaramo. A nitko vas ne pripremi za tu borbu. Niste pripremljeni na to da budete konkurentni na tržištu, a kamo li za biznis.
Nekoliko stvari koje nas ne uče na fakultetu:
1. Šta su vještine i zašto su vam potrebne
Završit ćete fakultet, ali među 40-ak predmeta najmanje ćete čitati i učiti o vještinama i njihovoj važnosti u 21. stoljeću.
„Bez jedinstvenih vještina, vi ste lako zamjenjivi, pri čemu vam konkurira više od dvije milijarde Kineza i Indijaca.“ („Funky business“)
Ono što vam je u poslu najpotrebnije, to nas na fakultetu neće naučiti. Poslodavci traže „gotov proizvod“ odnosno radnika koji je obrazovan, obučen i spreman za mnoge izazove. Taj „proizvod“ trebao bi podrazumijevati znanje, iskustvo, ambicioznost. A vi znate svašta (naučili ste na fakultetu ! ), ali od toga nemate velike koristi. Jer tijekom studija niste stjecali praktično znanje i razvijali vještine.
2. Kako ćete se prodati na tržištu rada
Da biste se uspjeli na tržištu rada i „prodali“ se klijentima, poslodavcima morate znati :
- Šta najbolje radite
- Zašto radite to što radite
- Tko je vaša ciljna publika
- Zašto se razlikujete od drugih
- Kako će vaša ciljna publika saznati da ste vi drukčiji
Da biste se „prodali“ klijentu morate imate razvijene mnoge vještine. Ali prije nego netko kupi bilo koju od tih vještina, moraju odlučiti koliko im se sviđate i da li vam vjeruju. Znači da prilikom prezentacije (razgovor za posao), morate biti sigurni u svoje znanje i poznavati sve kvalitete „proizvoda“ koji nudite poslodavcu. Budući da ste upoznati sa teorijom, a sa potrebama na tržištu rada nemate pojma, teško dolazite do posla.
3. Kako razviti osobni brend
Kako razviti osobni brend kada nakon završenog fakulteta nemate nikakvog iskustva, a ne znate mnogo ni o svojoj struci (recimo o odnosima s javnošću). Ono što ste tijekom studija naučili su primjeri iz američke ( ili britanske ) literature, a prilike u američkom PR-u se bitno razlikuju od onih u BiH. Teorija vam je jasna, ali sa praksom nemate skoro nikakve veze. Prema riječima Daniela Golemana morate biti „vlastita tvrtka unutar kompanije“. Tako da prilikom traženja poslovnih prilika vi uz svoje znanje i vještine, nudite izgrađeno ime i marketing koji to ime donosi. Kako sada stvari stoje većina nas prodaje mačka u vreći, pa kome se posreći!
4. Šta je MASTER?
Po prvi put u povijest Univerziteta u Sarajevu promovirano je i 300 magistara struke ( Master of Art ) koji su studirali po bolonji. To bi trebalo značiti da imamo nekoliko stotina vrhunski obrazovanih stručnjaka koji su spremni za svjetsko tržešte rada. A je li doista tako?? Master of Art u svijetu upisuju ljudi koji imaju nekoliko godina praktičnog iskustva u struci. To bi značilo da nakon studija odnosa s javnošću i nekoliko godina radnog iskustva upišete master osobnih odnosa s javnošću (osobnog PR-a).
Nakon godina iskustva vaši se interesi profiliraju i vjerojatno ste pronašli svoju tržišnu nišu koju želite dodatno istraživati i izučavati. Kod nas to ne znači ništa. Mutant od bolonje po kojem se kod nas studira podrazumijeva da završite pet godina studija da bi se uopće smatralo da ste visokoobrazovani.
Ali bez obzira šta ste završavali i tijekom studija i nakon toga prepušteni ste sami sebi.