Kratka povijest blogovanja na Balkanu

Share

Blog i dalje uživa veliku popularnost iako neki proriču njegovu smrt. Pažnja raste kada se govori o zaradi od blogovanja jer mnogi nastoje postati jedan od onih koji se mogu pohvaliti titulom plaćeni bloger.

Da bismo došli do ovog današnjeg statusa morali smo utirati blogerske staze dosta dugo.

Početak blogerske scene

Sudeći po tragovima koje možemo naći na internetu početak blogovanja na ovim prostorima zabilježen je 2001. godine. Sadržaj koji se smatra prvim blogom je Dnevnik objavljen na servisu Iskrica u Hrvatskoj.

Početak blogovanja na Balkanu

Od prvog blog zapisa do prvog istraživanja trebalo je proći cijelo jedno desetljeće da bismo i službeno vidjeli brojke i upoznali regionalnu blogersku scenu.

Prvo istraživanje o blogerskoj sceni Regije proveo je bloger i online poduzetnik Tomislav Buza.

U ovom istraživanju koje je provedeno u prosincu 2011. godine sudjelovalo je 178 blogera iz Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Slovenije.

Sudeći po podacima iz ovog istraživanja među blogerima je bilo svih generacija, ipak najviše onih između 25-34 godine, čak 70% njih su muškarci. Među ispitanicima bilo je oko 60% onih koji bloguju iz hobija, 14% je blogovalo radi promocije tvrtke, a 7% njih je vodilo specijalizirani blog od kojeg se zarađivalo za život.

U tom se periodu blogovalo ponajviše na materinskom jeziku 69%, dok 29% blogera piše na materinskom i engleskom, njih 6% pisalo je isključivo na engleskom jeziku.

Blogu se posvećivalo nekoliko sati tjedno (njih 33%).

Istraživanje blogerske scene u Regiji

Foto: Gadgeterija

 

Blogosfera danas

Pet godina nakon ovog istraživanja kompanija BeeBlogNetwork uradila je detaljno i do sada najobuhvatnije istraživanje o blogerskoj sceni naše regije. U istraživanju #Blogometar15   sudjelovalo je preko 700 blogera iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije.

Danas je slika blogosfere nešto drukčija. Blog vodi 59% žena, a 41% muškaraca. Svaki treći bloger ima završen fakultet i u dobi je između 31 i 40 godina. Bloguje se iz hobija – 60% isključivo zbog posla – 5% i hobija i posla 31%.

Istraživanje blogerske scene na Balkanu

Unatoč trendovima koji najavljuju sve veću konzumaciju video sadržaja na društvenim mrežama, ali i porast popularnosti i utjecaja vlogova, u domaćoj blogosferi preovladava tekstualni sadržaj koji je obogaćen vizualima.

Istraživanje blogerske scene na Balkanu

Prema riječima vlasnice BeeBlogNetworka, Dragane Djermanović

Blogosfera je zajednica mislećih ljudi koji izdvajaju svoje vreme da bi nam svima bilo bolje.

Pod ovim geslom spontano se vodi veliki broj blogera i nagrađuje taj trud svojom potporom i solidarnošću.

Istraživanje blogerske scene na Balkanu

Stav o profesionalizaciji bloga, odnosno o zarađivanju od bloga, ovisi o ranijoj profesionalnoj suradnji blogera sa brendovima. Naime, neutralan stav prema sponzoriranim sadržajima na blogu ima 50% blogera, 62% blogera koji su već ostvarili suradnju sa brendovima ima pozitivan stav prema plaćenim postovima.

Istraživanje blogerske scene na Balkanu

Koliko smo daleko od svjetskih trendova

Kako stojimo sa svjetskim trendovima?

Istraživanje State of Blogosphere koje je objavila Technorati Media otkriva da 86% od 6000 blogera i dalje koristi tekst kao dominantan oblik sadržaja na svojim blogovima.

Dominantan tip sadržaja na blogivima je tekst

Četiri od pet plaćenih blogera u domaćoj blogosferi piše svoj blog duže od četiri godine. U svijetu 31% utjecajnih blogera ima 5+ godina blogerskog staža.

blogerski-staz

Monetizacija bloga je polje u kojem se vide najveće razlike. Među domaćim blogerima je 79% onih koji nikada nisu imali priliku za profesionalnu suradnju putem svog bloga, dok u svijetu 64% blogera ostvaruju zaradu od bloga.

Monetizacija bloga

Vrsta sadržaja za koji su i domaći i strani blogeri prvenstveno plaćeni je sponzorirani post, u manjoj mjeri baneri i objave na društvenim mrežama.

tip-placenog-sadrzaja

Sudeći po rezultatima, kod domaćih blogera postoji nedostatak znanja o dostupnim i pouzdanim mjerenjima blogova. Promocija blogova i pojedinih postova može se unaprijediti. Veća monetizacija blogova kroz sponzorirane tekstove trend je čiji se razvoj tek očekuje.

Nakon detaljnog istraživanja #Blogometar15 točno znamo u kakvom stanju je naša blogosfera i gdje ima mjesta za unaprjeđenje i razvoj.

Hvala Dragani Djermanović i BeeBlog mreži na prilici da spoznamo kakvi smo i koliko smo napredovali!

 

Irena Omazic

Vodila PR i Social Media kampanje za domaće brendove, političke stranke, nevladine organizacije. Piše blog o odnosima s javnošću, komunikaciji i društvenim mrežama na PublicRelations.ba. Trenutno je blogerica u One World See o ljudskim pravima na internetu.

You may also like...

2 Responses

  1. Aska says:

    Zanimljiv clanak i statistika, cini mi se da u poslednje vreme vise vidjam blogove sa strucnom literaturom (edu) i po neki sa editorijalima.

    • Irena Omazic says:

      Da, čini se da se na sceni pojavljuju blogeri koji dijele konkretna znanja. “Osobni dnevnici” su možda slabije čitani, pa ih je manje…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.