Odnosi s javnošću: profesija kojom se bavi svatko ili se ne bavi nitko

Share

Na blogu agencije Prime Communications nedavno je objavljen post „Alarmantno stanje u opštinama u BiH: arhitekti, građevinski inspektori i pomoćnici načelnika voze kamione javnog komunalnog preduzeća, izvršavaju građevinske radove i čiste snijeg“. Autor teksta na vrlo jednostavan način objašnjava kako su inženjeri građevine, ekonomisti, pravnici…. počeli obavljati komunalne poslove.

Pored komunalnih poslova uposlenici pojedinih općina počeli su raditi na restauraciji vrijednih spomenika kulture za što su zanat izučili kupujući ono malo jeftine literature koja se nađe te surfajući internetom!

Na kraju teksta autor Damir Delić Đuljić kaže:

„Naravno, ova moja priča je jedna filozofska konstrukcija kojom ilustriram odnos institucija u Bosni i Hercegovini prema komunikacijama i odnosima s javnošću.“

Neupućenima će tekst djelovati posprdno, ali da bi sve navedeno moglo biti istina potvrđuje istraživanje koje je provedeno tijekom 2014. godine, a objavljeno je u knjizi Mediji i promocija participacije građana u lokalnoj samoupravi, Drage Martinovića. Knjiga predstavlja iscrpno istraživanje o komunikaciji jedinica lokalne samouprave i participaciji građana u komunikaciji. Rezultati ovog istraživanja pokazuju pravu sliku stanja odnosa s javnošću u općinama u BiH.

Odnosi s javnošću su profesija kojom se bavi svatko ili se ne mora baviti nitko. Koga nema bez njega se može!

No za sve druge poslove u jednoj općini morate imati vrhunski obrazovan i stručan kadar. Za ovu tvrdnju imam primjer iz prve ruke, a da bude još interesantnije bila sam na razgovoru s nadležnima i ponudila rješenje tog problema.

Na web stranici Općine Vitez (čiji dizajn stranice datira iz ranih 90.-ih, a funkcionalnost je i tada bila upitna) nije bilo nijedne informacije o načelniku općine, ali zato je postojao sat.

Da, sat.

S kazaljkama!

Najvažnija informacija koju na web stranici institucije očekuje posjetitelj je koliko je trenutno sati. Kada sam u razgovoru s načelnikom spomenula taj sat nasmijao se 🙂

Web stranica općine Vitez

Nakon tog razgovora zaista su uslijedile promjene! Sada na web stranici Općine Vitez nećete naći sat, ali imate pregled programa i to Nove tv koja se u BiH ne emitira već godinama.

Zašto jedna općina u 21. stoljeću sebi dopušta ovake gafove?

Uzrok možda leži u nedostatku obrazovanog kadra. Kako u svojoj knjizi navodi Martinović „u FBiH od 41 općine njih šest nema službenika za odnose s javnošću.“ Jedna od njih je Općina Vitez!

Neke od činjenica navedene u ovoj knjizi:

[bctt tweet=”Javna komunikacija u BiH, prije svega politička komunikacija, nedemokratska je”].

„Tijela vlasti u BiH komuniciraju na nedemokratski, hijerarhijski način, što u suvremenim komunikacijskim trendovima znači – negaciju komunikacije.“

„Domene službenih web stranica općina/gradova nisu standardizirane tako da imamo domene rs.ba, .ba, com.ba, .org, .info“

„Službene web stranice općina u BiH karakterizira statičnost, puko informiranje i pružanje osnovnih informacija o radu i funkcioniranju općinskih tijela vlasti bez mogućnosti interakcije građana.“

Za ozbiljne i korektne rezultate u odnosima s javnošću koje će i javnost prepoznati ipak treba imati ponešto znanja i prakse. Nije dovoljno projekt započeti i pustiti da otaljava sam od sebe. Bez ozbiljne strategije odnosa s javnošću i konstantne dvosmjerne komunikacije, rezultati i uspjeh ne mogu biti dio PR kampanje.

Odnosi s javnošću nisu profesija kojom se može baviti svatko.

Knjigu o istraživanju odnosa s javnošću u lokalnoj samoupravi i participaciji građana u komunikaciji možete preuzeti s ovog linka.

Tekst osvježen 26. 7. 2019.

Irena Omazic

Vodila PR i Social Media kampanje za domaće brendove, političke stranke, nevladine organizacije. Piše blog o odnosima s javnošću, komunikaciji i društvenim mrežama na PublicRelations.ba. Trenutno je blogerica u One World See o ljudskim pravima na internetu.

You may also like...

3 Responses

  1. Vila Dvor says:

    Vrlo zanimljiv tekst na temu PR i toga koliko na našim prostorima ima još posla..

  2. milenicamm says:

    Nisam sigurna da baš svako može da bude dobar PR 🙂

  3. pruge says:

    Odličan tekst!

Leave a Reply to milenicamm Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.