Intervju: Što je presudno da postanete community manager

Share

Mnogi misle da je community management jedna od onih profesija kojom se može baviti svatko sa internet konekcijom. Kao i u mnogim drugim komunikacijskim profesijama, i ovdje postoji problem sa razumijevanjem nadležnosti i suštine ovog zanimanja, ali i sa obrazovanjem onih koji se žele baviti community managementom.

Zašto je potrebno poznavati alate za analitiku ako se od community managera očekuje da samo komunicira? Kakve veze ima završen fakultet ako su presudne vještine koje se svakodnevno mijenjaju ili tek nastaju? Što u stvari treba znati community manager?

Odgovore na ova pitanja potražila sam na najboljem mjestu, a to je izuzetno uspješna agencija za digitalni marketing Homepage. Ekipa iz agencije Homepage realizirala je mnoge uspješne kampanje među kojima su neke višestruko nagrađivane. Svako toliko su u potrazi za novim i kreativnim community managerima. O zaposlenju, obrazovanju i potrebnim vještinama razgovarala sam s Biljanom Rakić, psihologinjom, HR menadžericom, community menadžericom koja educira mlade snage ove agencije.

biljana-rakic-agencija-homepage

1. Kako izgleda prijava za posao community managera koja otvara sva vrata?

Kada smo početkom ove godine raspisali konkurs za praksu na poziciji community managera, prijavilo nam se preko 150 ljudi, iako je period za pristizanje biografija bio relativno kratak. U toj velikoj „gomili“, zaista je bilo važno istaći se po nečemu.

Ono što se pokazalo kao dobra praksa jesu osobe koje su poslale propratno pismo jer dobijamo bolju sliku o samoj osobi, ali je vrlo važno da je ono personalizovano i da se obraća nama, kao poslodavcu.

To znači da osoba poznaje bar neke naše uspešne digitalne kampanje i argumentovano pokazuje svoj stav, a ne samo hvalospev, kako bi otvorili vrata zaposlenju. Isto tako, dobro je pratiti digitalni marketing i aktuelna dešavanja i navesti za to primer, kao recimo ko je osvojio nedavno određenu nagradu ili npr. da Hemofarm ima razvijeno društveno odgovorno poslovanje koje promoviše na društvenim mrežama.

2. Je li „papirni“ CV dovoljan ili ipak od kandidata očekujete više truda i kreativnosti (video cv, infografike, web stranice…)

Nekada je i „papirni“ CV sasvim dovoljan da se zainteresujemo za kandidata/kandidatkinju. Naravno, ukoliko je osoba ranije radila na određenim infografikama, učestvovala u kreiranju sadržaja za neke web stranice, ili bila uključena u kreiranje drugih digitalnih kampanja, svakako će takve osobe imati veću šansu za prelazak u sledeći krug selekcije i zaposlenje.
Nakon pregleda svih pristiglih biografija se pravi odabir osoba za uži krug koji se pozivaju na sastanak, tokom kojeg realizujemo kraći razgovor kako bi se upoznali bolje. Osim tehničkih poznavanja funkcionisanja društvenih mreža, neophodno je da osoba poseduje razvijene komunikacijske veštine koje će ispoljiti tokom razgovora. Potom se prelazi na zadatak koji se sastoji iz dva ili više delova gde bi trebalo da se iskaže potencijal osobe koju želimo da zaposlimo, a tiče se primene određenih znanja i veština koje očekujemo da community manager poseduje.
U sledećem koraku pregledavamo sve zadatke i sumiramo utiske tokom održanih sastanaka sa kandidatima i u poslednjem krugu pozivamo samo najbolje gde zapravo finaliziramo dogovor.
Iako se sam proces čini možda dugotrajan, obezbeđuje nam da budemo sigurno da smo zaposlili pravu osobu, koja je spremna da odgovori izazovima pozicije community managera.

3. Gdje kandidati za posao menadžera društvenih mreža najviše griješe pri prijavljivanju za posao?

Iz našeg iskustva, to su najčešće dve stvari. Jedna je da se pogrešno procenjuje posao community managera, da ima minimalni nivo odgovornosti, kao i da je jednostavno kreirati sadržaj koji se prezentuje na digitalu. Ovo su zapravo česte zablude. Posao community managera je vrlo zahtevan i ume da bude složen, u zavisnosti za koji brend radimo i koje su osnovne postavke. Kreiranje sadržaja kojim će klijent biti zadovoljan, koji poštuje sva pravila a s druge strane obezbeđuje mnimum kvaliteta, je zahtevan posao koji iziskuje vreme.
S druge strane, prijavljuju se kandidati koji imaju razvijene komunikacijske veštine, ali bez ikakvog poznavanja digitalnog okruženja i pokazivanja zainteresovanosti za digitalne kampanje, društvene mreže, internet prezentacije. Samo razvijene govorničke ili pisane sposobnosti, nisu dovoljne za obavljanje ovog posla.

4. Koja znanja očekujete od kandidata za posao, a koje vještine smatrate poželjnima?

Od kandidata očekujemo da poznaje osnovna pravila funkcionisanja društvenih mreža, obavezno Facebook-a i Twittera, a poželjno i drugih kao što su LinkedIn, Instagram, Foursquare, Pinterest, Google+, YouTube. Poznavanje opšte pop kulture i aktuelnih dešavanja je velika prednost, a posebno specifičnosti određenih sredina ili subkultura.

Npr. za klijente kojima radimo kampanje u Bosni, za poziciju community managera angažujemo osobu koja tu živi jer poznaje najbolje govor, kulturu, šta je trenutno popularno i slično; za klijenta koji se bavi nekim dečijim proizvodima, obično odabiramo osobu koja i sama ima decu i poznaje potrebe ciljne grupe.
Veštine koje je poželjno da osoba poseduje su razvijeno kreativno pisanje ili pokazan potencijal, kao i razvijene veštine komuniciranja.

5. Da li je za community managera bolja referenca formalno (završen fakultet) ili neformalno obrazovanje? Postoji li neki certifikat koji biste preporučili onima koji se žele baviti ovim poslom?

Prema našem iskustvu, dobro je da osoba poseduje neko formalno ili neformalno obrazovanje vezano da digital, ali nije presudno. Zapravo je ključno, kako je svoje obrazovanje povezala sa praksom i šta je radila sa znanjem koje je stekla tokom obrazovnog procesa. Takođe, da se vidi i kontinuitet u potrazi za sticanjem znanja koji se tiču digitalnih kampanja.
Potoje više edukucije koje se mogu naći u ponudi, ima bolji i lošijih, ali je najvažnije šta će kandidat nakon toga uraditi sa onim što stekne.

6. Agencija Homepage u posljednje je vrijeme zaposlila mnogo community managera, možete li nam reći što nekog kandidata izdvaja iz mase?

Uvek je prednost relevantno iskustvo tokom realizacije digitalnih kampanja, pogotovo ako je kandidat učestvovao od početka kreiranja kampanje i tokom svih faza njene realizacije. Potom poznavanje aktuelnih dešavanja na digitalu, iskustvo u pisanju za sajtove, novine i slično, kao i želja za napredovanjem u ovom poslu.

7. Što je preduvjet da vi u agenciju Homepage primite nekoga bez radnog iskustva?

Da bismo zaposlili nekoga bez ikakvog prethodnog iskustva, prvenstveno je potrebno da pokazuje entuzijazam i posvećenost poslu. Otvorenost ka novim iskustvima, želju za sticanjem novih znanja i veština, mobilnost. Važan nam je i potencijal za napredovanjem jer mi imamo praksu da ulažemo u svoje ljude, svoje zaposlene, omogućavajući ih profesionalni razvoj i podržavajući ih da budu što bolji u svom poslu, a takođe i zadovoljni.

8. Možete li dati neku preporuku i savjet onima koji nemaju iskustva, a žele se baviti ovim poslom? Gdje da se obrazuju, od kud da počnu?

Za početak mogu istražiti blogove više ljudi koji pišu na ovu temu, o nastupu brendova na društvenim mrežama kao i samom poslu community managera. Tu se nalazi dosta dobrih saveta, sugestija. Ukoliko nisu u mogućnosti da putuju, mogu potražiti kada se održavaju online predavanja ili prenosi sa konferencija. A ukoliko je praksa prihvatljiv odabir, prijaviti se kod digitalnih agencija koje nude mogućnost za praksom, jer tako mogu steći dragocena iskustva, a s druge strane i otvoriti sebi vrata ka zaposlenju.

Irena Omazic

Vodila PR i Social Media kampanje za domaće brendove, političke stranke, nevladine organizacije. Piše blog o odnosima s javnošću, komunikaciji i društvenim mrežama na PublicRelations.ba. Trenutno je blogerica u One World See o ljudskim pravima na internetu.

You may also like...

1 Response

  1. pinkap says:

    Odličan tekst!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.