12 savjeta za bolje pisanje

Share

Slušajući još jedan od seminara na Courseri naišla sam na predavanje profesorice Janice Castro u kojem govori o najboljoj praksi za profesionalno pisanje. Prema njezinim riječima skoro svaka kompanija, brend, institucija koja danas ima svoju web stranicu je izdavač.

Bez obzira na to koliko dugo i često pišemo, vjerujem da nam je svima s vremena na vrijeme potreban neki savjet ili preporuka. Profesorica Castro tvrdi da ovih 12 savjeta mogu pomoći svima bez obzira na formu koja se piše.

Pravilo #1 Pišite mnogo i čitajte mnogo

„Pišite mnogo i čitajte mnogo.“ Stephen King

Čitajte svaki dan i što više, čitajte sve, hranite svoje uši. Čitanjem kvalitetnog sadržaja proširuje se rječnik, a pisanje postaje tečnije. Što više čitamo različite žanrove, imamo i više inspiracije za nove i drukčije teme.

Pravilo #2 Praksa

Prakticirajte, prakticirajte, prakticirajte još više! Pisanje je kao i druge vještine, praksom se stiže do savršenstva. Ovo vam mogu potvrditi iz vlastitog iskustva. Od 2006. godine, kad sam upisala fakultet poslovne komunikacije, moje se pisanje intenziviralo. Napisala sam desetke stranica seminarskih radova, eseja, osvrta, nakon toga seminar o istraživačkom novinarstvu, pa blog. Mnogo se radilo, a rezultat je drastična razlika u kvalitetu mojih tekstova, u formi, u svemu…

Pravilo #3 Budite direktni i jasni

Ako ste već pridobili ljude da pročitaju sadržaj oko kojeg ste se toliko trudili, onda „gađajte u sridu“. Ne iskušavajte strpljenje svoje publike predugim uvodima, nepotrebnim objašnjenjima…

„Get to the point!“

Pravilo #4 Jednostavno reci

Recite to što ste htjeli reći bez promjene tona, fokusa, rječnika… Recite onako kako pričate prijateljima, kolegama, da vas razumije i petogošnje dijete i akademik. Izbjegavajte teatralnost, stručne izraze, žargon.

Pravilo #5 Koristite aktiv

Ljudi u svakodnevnoj komunikaciji koriste aktiv, ako želite pričati jasno i jednostavno aktiv je najpametniji izbor.

Pravilo #6 Priloge i pridjeve koristite što rjeđe

Ovo je pravilo za nas posebno značajno jer možemo tako malo objasniti uz neviđeno mnogo riječi. Kada sam analizirala svoje tekstove dodatkom za WordPress, problem je često bilo „i“. Ovog je veznika previše u mojim tekstovima, a to produžuje rečenice. Na kraju ovo rezultira tekstom koji je težak za čitanje i skeniranje.

Pravilo #7 Eliminirajte nepotreban jezik

Ako nešto možete reći sa tri riječi, ne koristite četvrtu.

Pravilo #8 KISS-keep it short (and simple)

Folusirajte se na jednu ideju. Napravite sadržaj koji je jednostavan za konzumiranje. Čitatelji su postali razmaženi i ne vole duge tekstove. Kraće forme često imaju veću čitanost.

Pravilo #9 Pišite za skeniranje

Sve treba funkcionirati tako da pokaže dobrodošlicu čitatelju. Naslovi, podnaslovi, citati, svaka riječ na ekranu treba povećati iskustvo čitatelja. Bez obzira odakle se čita, novine, magazin, tablet, mobitel, čitatelji će prvo skenirati, tek onda procijeniti hoće li čitati. Ovo je sigurno jedno od najvažnijih pravila, posebno ako pišete za ekrane.

Pravilo #10 Izazovite akciju

U internim dokumentima ponudite čitateljima reference, dodatne izvore, preporuke za literaturu. Na webu osigurajte linkove ka korisnim informacijama, linkove ka društvenim mrežama. Dajte čitateljima mogućnost da učine nešto. Potaknite akciju.

Pravilo #11 Preradite

Vrlo malo sadržaja na webu su originalni autorski sadržaji, stoga uređivanje nekog teksta nije loše pod uvjetom da „navedete koga ste uređivali“.

Pravilo #12 Znajte kad treba prekršiti pravila

Jedino je važno da shvatite ja li vaša metoda djelotvorna.

Foto: juliejordanscott

Irena Omazic

Vodila PR i Social Media kampanje za domaće brendove, političke stranke, nevladine organizacije. Piše blog o odnosima s javnošću, komunikaciji i društvenim mrežama na PublicRelations.ba. Trenutno je blogerica u One World See o ljudskim pravima na internetu.

You may also like...

1 Response

  1. 23/11/2014

    […] bih da pisanje tekstova za web radim već nekoliko godina, ali ne samo za vlastiti blog. Uz istraživanje sadržaja za […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.