Bloggers Network Adria akcija je koju je na prostoru cijele regije pokrenula kompanija Coca-Cola. Cilj ove društveno odgovorne akcije je povećanje broja blogera koji bi mogli zarađivati od pisanja bloga. Ova hvale vrijedna akcija kod blogera je dočekana s oduševljenjem, a jedan je blog dobio neviđen PR u online zajednici zbog svog sudjelovanja u akciji. Riječ je blogu Vitki gurman na kojem autorica Maja Petrović piše o zdravoj ishrani i štetnosti pojedinih namirnica.
Nakon objave posta Kako se desio sudar svetova Coca-Cola i ja na društvenim je mrežema krenuo val komentara o sudjelovanju blogerice u ovoj akciji. Jedan mali blog pokrenuo je polemike o opravdanosti postupka i kompanije Coca-Cola i blogerice koja je prihvatila angažman.
Na našim je prostorima manje poznato da se slična situacija dogodila 2008. godine u Velikoj Britaniji. Kompanija Innocent drinks zapala je u financijske teškoće iz kojih se nisu mogli samostalno izvući. Spas je došao upravo od kompanije Coca-Cola koja 2009. kupuje dio tvrtke i na taj način osigurava zdravim napicima opstanak na tržištu. Ovaj postupak nije izazvao žučne komentare od kojih su se vlasnici morali braniti, već pažljivo i analitičko razmišljanje vlasnika o opravdanosti ovog postupka. Innocent drinks nastavio je s radom bez ikakvog uplitanja Coca-Cole u njihov rad i odluke, a opravdanost ovog poteza vlasnici su iskreno objasnili na web stranici kompanije i krenuli dalje. Zašto jednako iskreno i detaljno objašnjenje od jedne blogerice ne bi bilo dovoljno ekipi koja ne sudjeluje ni u jednom procesu iz ove priče? Ona sudjeuje u projektu društvene odgovornosti koju financira ova kompanija, ne obvezuje se širiti propagandu o njihovim proizvodima.
Etičko donošenje odluka
Cijela ova priča potiče na razmišljanje o etici u profesijama koje se bave bilo kojim oblikom komunikacije. U literaturi se često ističe da većina onih koji se bave PR-om i komunikacijom većinom nisu imali nikakvu obuku o etičkom donošenju poslovnih odluka. Postupati samo po vlastitoj savjesti nije uvijek lako niti je jednostavno kao temelj donošenja poslovne odluke.
Jedan od poznatijih okvira za etično odlučivanje razvio je Ralph Potter, poznat kao Potterov okvir. Ovim se okvirom ističu četiri koraka kao pomoć u donošenju odluka:
- Definirati situaciju
Što je dovelo do te situacije?
Kakva je situacija u ovom trenutku?
Tko je sve uključen?
Ima li različitih stavova?
Koji je kontekst?
- Identificirati vrijednosti
Koje se osobne vrijednosti primjenjuju
Postoje li kakve zakonske odrednice
- Odabrati principe
Odabrati okvir za odlučivanje
- Izabrati lojalnosti
Potrebno je prepoznati i analizirati sve interesno utjecajne skupine koje traže vašu lojalnost. Različite situacije primorat će vas da izaberete kome ćete biti lojalni. Ako ste zaposleni u kompaniji koja radi protuzakonito na vama je da odaberete kome ćete biti lojalni, poslodavcu ili državi.
Naći se pred etičkom dilemom u poslovnom odlučivanju zahtijeva realnu analitizu situacije, sagledavanje mogućih posljedica odluke, potencijalnu štetu, ali i korist.
Pored Potterovog okvira u procesu donošenja etički teških odluka pomaže i analiza četiri kategorije dužnosti koje su postavili Seib i Fitzpatrik:
- Dužnost prema sebi
- Dužnost prema klijentu/organizaciji
- Dužnost prema profesiji
- Dužnost prema društvu
U ovom bi slučaju to značilo:
- zadržati integritet stečen u blogosferi i kod čitatelja bloga
- ispoštovati sve zahtjeve koje organizacija (Coca-Cola) postavlja pred blogericu
- prilikom pisanja zadržati objektivnost, kritičnost i transparentnost koja je u tekstovima postojala do sada
- I na kraju najveća odgovornost je ona prema čitateljima koji su blogerici poklonili povjerenje od samog početka
Prilikom pisanja pojedinih dijelova ovog posta koristila sam knjigu “Otkrivanje odnosa s javnošću” Ralpha Tencha i Liz Yeomans.