Kako postati bloger

Share

Facebook post o reklami „postani bloger za 4 nedelje“ koji je objavila Sandra Simonović na svom profilu potaknuo me na analizu i razmišljanje o svom bloganju i procesu tijekom kojeg je od mene nastajao bloger.

Kako postati bloger

Prvo sam se zapitala jesam li ja uopće bloger u pravom smislu riječi? Ako čovjek gleda objektivno i nisam baš. Pišem redovno, ali ne objavljujem jer često napisanim nisam zadovoljna. Nisam čvrsto integrirana u blog zajednicu, znaju oni mene, pratim ja njih, ali sve je to nekako izdaleka i u „bijelim rukavicama“, a blog zajednica nije ljubitelj distance. Ono po čemu bih se mogla smatrati blogerom je pomalo izbrušen stil pisanja za ovaj medij koji ranije nisam imala. Osjetila sam kako zajednica funkcionira i poznajem zakonitosti koje tu vladaju.

Što bi vama bilo potrebno da postanete bloger ili bar krenete „putem postanka blogera“?

Nije to tečaj od četiri tjedna i neće vam biti dovoljno 180 eura za ovu titulu. Nitko vam znanje za pisanje bloga ne može prenijeti, to morate naučiti i ispraksirati sami, a vaše učenje i istraživanje zahtijevat će mnoooogo truda i ulaganja sebe.

Imate li novaca za web stranicu?

Na samom početku zapitajte se imate li novaca za web stranicu, obuku za administriranje i održavanje stranice. Ako imate, mnogo toga možete preskočiti, što nije pametno, ali je olakšavajuće.

Ako nemate novac morat ćete naučiti što je server, cPanel, HTML, CSS, PHP, DNS, FTP, MySQL, CMS, Google Analytics, i još hrpetinu tehničkih stvari koje nemaju nikakve veze sa samim pisanjem bloga, ali su temelj za mjesto na kojem ćete objavljivati svoje postove. Postoji mnogo besplatne literature i blogova na kojima možete učiti o ovome, ali u početku je to sve apstraktno i teško za shvatiti.

Nakon toga, kad ste naučili sve iz gore navedene skupine, slijedi primjena naučenog na projektu „JA BLOGER“:

  • zakup domene
  • izbor hostinga
  • izbor CMS-a
  • postavljanje web stranice
  • izrada pametne informacijske arhitekture
  • konfiguracija tehničkih postavki (izbor dodataka, prilagođavanje datuma, linkova…)
  • povezivanje vaše web stranice sa Google Analyticsom, FeedBurnerom (ili nekim sličnim servisom)
  • povezivanje stranice sa društvenim mrežama
  • optimizacija stranice

Problem sa površnim praktičnim znanjem nastaje kad u početku neke postavke uradite pogrešno, pa kasnije ispravka istih nije jednostavna. Da biste izbjegli tehničke probleme u početku, možete izabrati neki od besplatnih servisa za vođenje bloga (WordPress, Blogger, Tumblr…), ali svladavanje ovih tehničkih postavki čeka vas kad-tad.

Izgled teksta za web

Sad kad imate gdje objavljivati, slijedi pisanje postova.

Pisanje bloga nije pisanje ktatkih, duhovitih, interesantnih tekstova. Pored talenta, želje za pisanjem, duhovitosti, bitna stavka pisanja su opet neka tehnička pravila.

Znate li kako blogpost treba izgledati?

Da, izgled teksta je jako bitan! U knjizi Online novinarstvo Mato Brautović navodi da čak 79% korisnika ne čita već samo skenira web stranice, odabirući pojedine riječi i sadržaje koji ih zanimaju. Usto, čitanje s monitora 25 posto je sporije nego čitanje s papira. Zbog toga se pri pisanju ili prilagodbi treba pridržavati određenih pravila.

U svom istraživanju Nielsen Norman Group snimali su kako 232 korisnika gledaju tisuće web stranica. Istraživanje je otkrilo da je ponašanje korisnika poprilično konzistentno na različitim stranicama. Ovaj dominantni uzorak ponašanja izgleda kao veliko tiskano slovo F.

Optimizacija sadržaja

Sad kad ste svladali i ovaj dio, morate poznavati osnove optimizacije za tražilice.

Koja korist od savršenih i korisnih tekstova kad nitko za njih nije čuo?!

Ono što je bitno u ovom dijelu učenja je naći pravu mjeru između pisanja za tražilice i za posjetitelje vašeg bloga odnosno spojiti SEO (Search Engine Optimization) i HEO (Human Eye Optimization). To što je tekst dobro optimiziran ne znači da je čitateljima interesantan.

Jedna od obveznih vještina je dodavanje kvalitetnih poveznica (linkova) u tekst jer time čitateljima dajete mogućnost za daljnje istraživanje teme, a da biste kvalitetno odabrali sadržaje sa linkovanih stranica morate poznavati materiju.

Konačno slijedi pisanje!

Da biste uopće počeli pisati morate znati odabrati i istražiti temu, provjeriti što je već objavljivano, na koji je način tema obrađivana. Morate ponuditi nešto drukčije i novo…

Odabir fotografija

Kažu da se dnevno na različite servise podigne 500 milijuna fotografija. Instagram, Tumblr, Pinterest, Facebook, Twitter, YouTube su društvene mreže na kojima publika konzumira vizualne sadržaje u mnogo većem obujmu nego sve ostale sadržaje zajedno. To znači da morate znati nešto o obradi i prilagođavanju fotografija za web.

Fotografiju je potrebno optimizirati. ALT TAG ne smije ostati prazan! Vi već znate što je alt tekst, to je gradivo iz prvog dijela ovog procesa.

Analiza sadržaja

Nakon svega, WordPress ima mogućnost dodavanja dodatka (Copy Compass) koji analizira kompliciranost posta koji želite objaviti. Ako je napisano razumljivo djetetu od 12 godina (osmi razred) tekst je idealan za web, privući će i držati pažnju posjetitelja.

Ako je tekst ocijenjen drukčije, znači da je kompliciran jer su rečenice duge, korišteni su strani izrazi, tekst je predug. Ako ne koristite WordPress, tekst možete dati na čitanje nekom od prijatelja da biste imali još jedno (objektivno) mišljenje.

Jesam li postao bloger?

Na kraju, kad ste sve ovo naučili, mislite da ste postali bloger?

Niste postali ništa!

Tek sad kad ste se polomili od učenja slijedi novo učenje jer ovo je tek dobar temelj za početak.

Zašto server, WordPress, alati i ostala čuda, a ja samo želim pisati?

Da biste postali bloger ne morate znati sva tehnička čuda da biste pisali. Uvijek postoji opcija besplatnog WordPress bloga. Tu netko drugi brine o svemu, a vi samo pišete.

Ako dođe do nekih promjena, vi ćete brinuti o svemu jer niste vlasnik bloga na kojem pišete.

Znanje o tehničkim postavkama bloga su vam potrebne ako želite biti profesionalni bloger. Jer morate znati analizirati analitiku, optimizirati tekstove. Morate znati kako tekst postaviti na web jer i to je ponekad dio blogerskog angažmana.

Ako ste s klijentom dogovorili da vi postavljate tekst na web, to znači potpuno optimiziran tekst, sa odgovarajućom opremom i multimedijom. Tekst treba pružiti dobro korisničko i skustvo i u potpunosti se uklopiti u informacijsku arhitekturu web stranice.

E zato vam trebaju sva ona čuda neobičnih naziva.

P. S. I da ne zaboravim reći još jedno jako važno pravilo. Ne pišite tekstove koji su duži od 500 karaktera. Kažu da takve tekstove nitko ne čita 😀

Irena Omazic

Vodila PR i Social Media kampanje za domaće brendove, političke stranke, nevladine organizacije. Piše blog o odnosima s javnošću, komunikaciji i društvenim mrežama na PublicRelations.ba. Trenutno je blogerica u One World See o ljudskim pravima na internetu.

You may also like...

3 Responses

  1. Ne znam što svi uvek spominju hosting, CMS i druge tehničke stvari.

    Dovoljno je zakupiti ili povezati domen preko WordPress ili Bloger-a, i oni nude više tehničkih mogućnost neko iko, a pri tome blogovanje uopšte nije samo po sebi isplativo, zašto bi neko uopšte ulagao novac u to.

    Zato imam blog na free WordPress platformi, i na nekoliko meseci menjam Template.
    Druga stvar ako neko misli da će zaraditi pare d AdSense programa.

  1. 28/02/2014

    […] Kopiranje sadržaja koji su pisani za brošure i kataloge – pisanje za papir i ekran nije isti posao […]

  2. 23/11/2014

    […] bih da pisanje tekstova za web radim već nekoliko godina, ali ne samo za vlastiti blog. Uz istraživanje sadržaja za potrebe izrade tekstova i za potrebe upoznavanja tržišta i […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.